Jumaat, 6 Januari 2012

LuAhAn kErInDuAn ku....

assalamualaikomm...smua....hemmm...stelah4 hri berada di DMW...xrasa mcm dok kt mmmk...mgkin mseh bru g kot...YA ALLAH....xdpt ku tahan kerinduan ku ni kt kwn2 aku...berilah kekuatan utk aku menanggung kerinduan ini....aku rindu saat manis kami brsama...smpaikan salam kerinduan ini trutama kpd nabila..najihah..hanip...liyana.. pingu3x...dayah....n len 2 lgi la,,,aku hrap hmpa bhagia ngn khidpan bru ampa di skola msing2,,,,stiap masa yg aku lalui..stiap detik aku tengat kt hampa..msa mkn...msa tidoq..masa senda gurau...masa bljaaq...msa kuaq rehat sama2...ampa tw dak...???????!!!!mna nk cr ganti kwn mcm ampa smua...oohhh...noooo....tadak ganti bg ampa...bhagia kwn ngn ampa..sri0s ckp laa...kat sni...xmcm kat sana,..,aku,.,aqila ,.,,sarah.oshinn...nab nsir..anis...shima..kmi kwn kmi ja...kuaq rehat sma2...kdg2...pkiaq...mna yg lenn...oopppss...lupa..kita kn dh trpisah....mgalir air mata ku bila trngat smuaa....jeahh...aku bawa kasut yg ag bg kat aku...klau ckgu xmsukk..aku tgok ksut ag jeahh....tenkiu jeahhh...wt aku hepi slalu..egt jeahh...ilmu ag..turun kt aku dh skrg nie...!!haha...haa....!!nab g...ya allah...mna nk cr kwn cm ag...aku rindu ag..aku nk ag dok sbelah aku time blajaq...aku nak sgt2.....tuhannn..berilah aku kekuatan nk hdapi smua nie...nab g....bila ag nk dok sbelah aku lg masa bljaq...time aku xphm..ag tlg terang..tp skrg owg len yg tlg terang kt akuu...xsma mcm ag....ag ajaq aku dgn kasihh syg ag...aku sedaq smua tuhhhh...see u di ipt larhhh......luv uu,.....D.A!!!rindu kt ag...masa dok ngusik2 ag..ag dok ngusik2 aku...ag pkiaq aku xrndu ka kt smua tuhhh....!!!?????kita pi amek mknn sma2...arggghhhhh!!!!!!!!ANIP!!!...rndu saat kita brkongsi crita ngn ag...LENA..!!!ag mcm na...TERNGAT AYAM KEPAK kt ag....ari tu kmi mkn nasi ayam..ada ayam kepak...terngat kt ag...hahah....PINGU3X....slamat brkhidmat utk negara....sonok dok ngn ag...dorm skli..tdoq skli...wargghh..ngn crta2 bes ag...rindu ngat aihhh...YA ALLAH..XTERDAYA AKU LALUI SMUA NIE..YA ALLAH...KAU PELIHARALAH KAWAN2 AKU...SEMOGA MEREKA DLM KEADAAN SIHAT DAN BAHAGIA,...KAU PERMUDAHKANLAH URUSAN MEREKA...SBB MEREKA IALAH TEMAN TERBAIK BUAT AKU...stiap titisan air mataku yg turun...itu ialah titisan air mataku kerinduan ku kpd kwn2 ku...syunkk sahabat selamanyaa.....

Ahad, 1 Januari 2012

92 soalan xbuleh di jawab..(masyaALLAH..malunya kt ALLAH..)



Soalan 1 :Siapakah Juara Akademi Fantasia musim pertama?


Soalan 2 : Siapakah artis perempuan Hollywood yang menyanyikan lagu "Beautiful Liar"?

Soalan 3 : Siapakah RAJA LAWAK ?

Soalan 4 : Berikan satu judul lagu terbaru Anuar Zain?

Soalan 5 : Siapakah hos untuk rancangan Melodi terbitan TV3?

Soalan 6 : Apakah nama kumpulan RAP yang terdiri dari 3 orang adik beradik yang terkenal di Malaysia ?

Soalan 7: Siapakah yang menyanyikan lagu "Gemilang"?

Soalan 8 : Siapakah nama isteri Beckham?

Soalan 9 : Siapakah nama laki Siti Nurhaliza?

Soalan 10 : Siapakah penyanyi kakak Siti Nurhaliza yang bertanding dalam AF6?



Bagaimana pula dengan soalan di bawah ini....

Berapa banyak pula, saya dan kawan-kawan boleh jawab?


Semakin jauh kita dari landasan yang sepatutnya.. .........
Ya Allah bantulah hambaMu yang lemah ini.

Soal 1: Surah manakah yang jumlah kalimatnya sama dengan seluruh jumlah surah Al-Qur'an?
Jawab: Surah at-Takwir.

Soal 2: Surah manakah yang dikenal dengan sebutan "jantung" Al-Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 3: Surah manakah yang dikenal dengan silsilah nasab Allah SWT?
Jawab: Surah al-Ikhlash.

Soal 4: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah wajib?
Jawab: Empat surah (as-Sajdah, Fushshilat, an-Najm dan al-'Alaq)

Soal 5: Surah manakah yang dikenal sebagai surah Imam Husain as?
Jawab: Surah al-Fajr.

Soal 6: Surah manakah yang memiliki nama yang sama dengan salah satu nama sungai di Iran
?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 7: Berapa surah yang dimulai dengan ungkapan alhamdulillâh?
Jawab: Lima surah (al-Fatihah, al-An'am, al-Kahfi, Saba ' dan Fathir).

Soal 8: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki sepuluh nama?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 9: Siapakah orang pertama yang menulis ilmu Tajwid?
Jawab: Abu 'Ubaid Qasim bin Salam.

Soal 10: Siapakah orang pertama yang telah menerjemahkan Al-Qur'an ke dalam bahasa Persia pada masa Rasulullah saw?
Jawab: Salman al-Farisi.

Soal 11: Siapakah orang pertama yang meletakkan titik di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Abul Aswad ad-Du`ali.

Soal 12: Dalam ayat manakah kalimat Allah diulangi sebanyak enam kali?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 283.

Soal 13: Di dalam ayat manakah tata cara berwudhu dijelaskan?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 6.

Soal 14: Di dalam surah manakah shalat lima waktu disebutkan?
Jawab: Surah al-Isra' ayat 78.

Soal 15: Di dalam surah manakah masalah wilayah disebutkan?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 16: Surah manakah berakhiran dengan huruf ra'?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 17: Surah manakah yang berhubungan dengan Imam Ali as?
Jawab: Surah al-'Adiyat.

Soal 18: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Madaniah diturunkan?
Jawab: Sepuluh tahun.

Soal 19: Siapakah dua figur wanita di dalam Al-Qur'an yang telah banyak mendapatkan sanjungan Ilahi?
Jawab: Siti Maryam dan Siti Asiyah, istri Fir'aun.

Soal 20: Surah Al-Qur'an manakah yang memiliki arti "wanita yang teruji"?
Jawab: Surah al-Mumtahanah.

Soal 22: Siapakah dua orang wanita yang telah dicela oleh Al-Qur'an?
Jawab: Istri Nabi Luth as dan istri Nabi Nuh as.

Soal 23: Siapakah wanita yang telah mendapatkan julukan "ath-Thayibah" (wanita yang berbudi baik) di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 24: Surah apakah yang terakhir diturunkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Maidah ayat 3.

Soal 25: Berapa huruf, kalimat dan ayat yang dimiliki oleh ayat terakhir Al-Qur'an?
Jawab: 79 huruf, 20 kalimat dan 6 ayat.

Soal 26: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Madinah?
Jawab: Surah al-Maidah.

Soal 27: Surah manakah yang diturunkan terakhir secara keseluruhan?
Jawab: Surah al-Ikhlash

Soal 28: Surah manakah yang terakhir diturunkan di Makkah?
Jawab: Surah ar-Rum.

Soal 29: Di surah manakah terdapat ayat hijab?
Jawab: Surah an-Nur ayat 31.

Soal 30: Ayat alhamdulillâh Robbil-'âlamîn disebutkan dalam berapa surah?
Jawab: Enam Surah (al-Fatihah, ash-Shafaat, al-Mukmin, az-Zumar, Yunus dan al-An'am)

Soal 31: Di dalam surah manakah disebutkan lima macam makanan?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 61.

Soal 32: Di dalam surah apakah Allah membicarakan mengenai diri-Nya?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 186.

Soal 33: Dalam berapa ayat Al-Qur'an Rasulullah saw disebutkan?
Jawab: Dalam 305 ayat.

Soal 34: Di dalam ayat manakah nama kelima nabi 'Ulul Azmi disebutkan?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 7.

Soal 35: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama para nabi as?
Jawab: 6 surah (Muhammas, Ibrahim, Nuh, Hud, Yunus dan Yusuf).

Soal 36: Di dalam Al-Qur'an berapakah nabi yang disebut sebagai suri teladan yang baik?
Jawab: Dua nabi, yaitu Nabi Ibrahim as dan Nabi Muhammad saw.

Soal 37: Surah-surah apakah yang dinisbatkan kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah Thaha, Yasin, al-Muzzammil dan al-Muddatstsir.

Soal 38: Terdapat di dalam surah manakah Kisah Nabi Sulaiman dan Ratu Belqis?
Jawab: Surah Saba '.

Soal 39: Surah apakah yang pertama kali diturunkan?
Jawab: Surah al-'Alaq.

Soal 40: Berapakah ayat dan kalimat yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang pertama kali diturunkan?
Jawab: 7 ayat dan 29 kalimat.

Soal 41: Surah manakah yang pertama kali diterjemahkan ke dalam bahasa Persia ?
Jawab: Surah al-Fatihah.

Soal 42: Surah apakah yang pertama kali turun di Madinah?
Jawab: Surah al-Muthaffifin.

Soal 43: Terdapat di dalam manakah doa pertama Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 126.

Soal 44: Ayat apakah yang dibaca oleh kepala terpenggal Imam Husain as di kota Syam?
Jawab: Surah al-Kahfi ayat 9.

Soal 45: Berapa surahkah di dalam Al-Qur'an yang memiliki ayat sajdah?
Jawab: 4 surah..

Soal 46: Berapakah kalikah nama Rasulullah saw disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: 5 kali; 1 kali Ahmad dan 4 kali Muhammad.

Soal 47: Nama nabi manakah yang lebih sering disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Nabi Musa as.

Soal 48: Kisah Al-Qur'an manakah yang mendapatkan julukan Ahsan al-Qashsash (Kisah Terbaik)?
Jawab: Kisah Nabi Yusuf as.

Soal 49: Terdapat di dalam surah manakah kisah Isra' dan Mi'raj Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Isra'

Soal 50: Siapakah satu-satunya wanita yang disebutkan namanya di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Siti Maryam.

Soal 51: Surah manakah yang kaum wanita disarankan untuk banyak membacanya?
Jawab: Surah an-Nur.

Soal 53: Surah manakah yang turun berkenaan dengan Sayidah Fatimah az-Zahra as?
Jawab: Surah al-Kautsar.

Soal 54: Nama surah manakah yang berarti "kaum wanita"?
Jawab: Surah an-Nisa'.

Soal 55: Berapakah jumlah surah Al-Qur'an yang memiliki nama binatang?
Jawab: 5 surah, yaitu an-Nahl, al-'Ankabut, an-Naml, al-Baqarah dan al-Fil.

Soal 56: Burung apakah yang telah memusnahkan pasukan Abrahah?
Jawab: Burung Ababil.

Soal 57: Binatang apakah yang telah membinasakan Raja Namrud?
Jawab: Nyamuk.

Soal 58: Binatang apakah yang pernah mendapatkan wahyu?
Jawab: Lebah (an-Nahl ayat 68).

Soal 59: Siapakah orang-orang yang telah mengumpulkan Al-Qur'an pada zaman Rasulullah saw?
Jawab: Imam Ali as, Mu'adz bin Jabal, Zaid bin Tsabit, Ubai bin Ka'b dan Abu Zaid Zaid bin Nu'man.

Soal 60: Siapakah orang pertama yang mengarang tafsir Al-Qur'an?
Jawab: Sa'id bin Jubair.

Soal 61: Siapakah orang pertama yang mengumpulkan Al-Qur'an?
Jawab: Imam Ali as.

Soal 62: Apakah minuman terbaik yang disebutkan oleh Al-Qur'an?
Jawab: Air susu.

Soal 63: Apakah binatang terkecil yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Nyamuk.

Soal 64: Apakah malam terbaik menurut pandangan Al-Qur'an?
Jawab: Malam Lailatul Qadr.

Soal 65: Apakah cara terbaik untuk membaca Al-Qur'an?
Jawab: Tartil.

Soal 66: Apakah kitab-kitab samawi yang diturunkan pada bulan Ramadhan?
Jawab: Al-Qur'an, Injil, Taurat, Zabur dan Shuhuf.

Soal 67: Buku apakah yang dikenal dengan sebutan Ukhtul Qur'an (Saudari Al-Qur'an)?
Jawab: Ash-Shahîfah as-Sajjâdiyah.

Soal 68: Siapakah di antara imam ma'shum as yang memiliki suara yang indah ketika membaca Al-Qur'an?
Jawab: Imam as-Sajjad as.

Soal 69: Surah apakah yang dikenal dengan sebutan "Jantung Al-Qur'an"?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 70: Terletak di dalam surah apakah ayat Al-Qur'an yang paling pendek?
Jawab: Surah ar-Rahman, yaitu ayat yang berbunyi mudhâmmatân.

Soal 71: Apakah bulan yang terbaik menurut Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 72: Apakah ayat yang terpanjang di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Surah al-Baqarah ayat 282.

Soal 73: Terdapat di dalam surah manakan angka terbesar yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Angka 1000 di dalam surah ash-Shaffat ayat 137.

Soal 74: Kitab apakah yang dikenal dengan sebutan Akhul Qur'an (Saudara Al-Qur'an)?
Jawab: Nahjul Balaghah

Soal 75: Berapakah kitab samawi yang disebutkan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: 6 kitab samawi, yaitu Injil, Taurat, Zabur, Shuhuf Ibrahim, Shuhuf Musa dan Al-Qur'an.

Soal 76: Apakah huruf yang lebih sering digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf alif.

Soal 77: Apakah huruf yang lebih jarang digunakan di dalam Al-Qur'an?
Jawab: Huruf zha'.

Soal 78: Apakah kalmat Al-Qur'an yang terpanjang dan terdapat dalam surah apa?
Jawab: Fa`asqoinâkumû h yang terdapat di dalam surah al-Hijr.

Soal 79: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpanjang?
Jawab: 25.500 huruf.

Soal 80: Berapakah jumlah huruf yang dimiliki oleh surah Al-Qur'an yang terpendek?
Jawab: 42 huruf.

Soal 81: Di manakah surah pertama Al-Qur'an diturunkan?
Jawab: Di Makkah.

Soal 82: Terletak di manakah ayat pertama yang memiliki sujud wajib?
Jawab: Surah as-Sajdah.

Soal 83: Apakah surah pertama yang dimulai dengan kata "qul"?
Jawab: Surah al-Ikhlash..

Soal 84: Apakah ayat pertama yang akan dibaca oleh Imam Mahdi as ketika beliau muncul kembali?
Jawab: Surah Hud ayat 86.

Soal 85: Surah apakah yang dkenal dengan sebutan Raihânatul Qur'an?
Jawab: Surah Yasin.

Soal 86: Surah manakah yang dinisbatkan kepada para malaikat?
Jawab: Surah Fathir.

Soal 87: Dalam kurun waktu berapa tahunkah surah-surah Makiyah diturunkan?
Jawab: 13 tahun.

Soal 88: Apakah hiasan Al-Qur'an?
Jawab: Suara yang indah.

Soal 89: Apakah musim semi Al-Qur'an?
Jawab: Bulan Ramadhan.

Soal 90: Apakah zikir terbaik?
Jawab: Membaca Al-Qur'an.

Soal 91: Ayat apakah yang diulangi sebanyak sepuluh kali di dalam surah al-Mursalat?
Jawab: Ayat wailun(y) yaumaidzin lil mukadzdzibîn.

Soal 92: Terletak di dalam surah manakah perintah untuk bershalawat kepada Rasulullah saw?
Jawab: Surah al-Ahzab ayat 56


" wahai tuhan ku, aku tak layak kesyurgamu ...namun tak pula aku sanggup keNerakamu.........,kami lah hamba yang mengharap belas darimu ........Ya Allah jadikan lah kami
hamba2 mu yang bertaqwa......ampunkan dosa2 kami, kedua ibubapa kami, dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia…

Jumaat, 30 Disember 2011

lagu untuk teman...sempena tahun baru nie..aku tujukan lagu ni wat smua kwn2 ku yg ku syg....

ya ALLAH..jgn tinggalkan aku...!!!

Bismillahirrahmanirrahim..

“Ya Allah! aku hanya hambaMu yang kerdil lagi hina. Aku tidak bisa berbuat apapun kecuali mengharap hanya kepadaMu. Jika aku menangis, bukan kerana aku tidak redha dengan takdir dan ketentuanMu, bukan kerana aku terluka dengan ujianMu, bukan juga kerana aku berkecil hati denganMu. Sedang aku hanya seorang hambaMu yang lemah. Yang tidak punya apapun selain tangisan dan air mata, yang menemani setiap duka dan sakitku. Ku persembahkan air mata ini kerana cintaku kepadaMu ya Allah!"

"Ya Allah! Tangis ini adalah pengubat dukaku. Air mata ini adalah teman yang paling memahami akan diriku. Aku hanyalah seorang hamba yang lelah dalam perjalananku ini. Aku sangat penat ya Allah, penat memujuk hatiku. Penat untuk menangisi segalanya daripadaMu. Ampunkanlah aku ya Allah jika aku tidak beradab denganMu. Jika aku ini hambaMu yang tidak tahu berbudi dan tidak pandai bersyukur padaMu."

"Ya Allah, jadikanlah kesusahan dan ujian ini sebagai tarbiyah untuk aku lebih akrab denganMu, lebih mengharap padaMu dan lebih memerlukanMu pada segenap waktu dan ketika. Janganlah derita dan kesakitan ini membuatkan aku jauh daripadaMu."

"Aku redha ya Allah dengan tadirMu ini. Aku terima dugaan ini dengan sepenuh jiwa dan ragaku! Aku tidak pernah bersangka buruk padaMu, apatah lagi merungut-rungut akan jalan yang Kau bentangkan untukku. Jika di dunia ini terlalu banyak tangisan untukku, andai di dunia ini begitu banyak derita buatku, andai di dunia ini tiada bahagian untukku, Kau gantilah segalanya itu dengan keindahan syurgaMu di sana."

"Ya Allah..Aku tahu, Engkau tak pernah lupa padaku, maka jangan jadikan aku lupa padaMU."

"Ya Allah, aku ingin selalu bersamaMu. Selalu mengingatiMu. Aku rindu bertemu denganMu. Hamba redha ya Allah." jangan tinggalkan aku ya Allah..aku rindu saat bersama-sama dengan MU Ya Allah...aku rindu masa bertemu denganMu Ya Allah..aku rindu untuk bercerita denganMu Ya Allah..aku rindu untuk berkongsi suka duka ku Ya Allah...izinkan aku mencintai DiriMu Ya Allah...walaupun ku tahu aku tak layak....ampuni dosa-dosaku Ya Allah...terimalah diriku di sisi Mu...Ya ALLAH...Yang Maha Mengetahui Segala-galanya...

kerana bulu mata masuk syurga..



Diceritakan di hari pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Dia dituduh bersalah kerana mensia-siakan hidupnya di dunia utk berbuat maksiat. Namun begitu dia berkeras membantah,


“Tidak demi langit dan bumi,sungguh tidak benar. saya tak pernah malakukan perkara itu…”


“Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa”


Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu merenung segenap penjuru ruang yang ada. Kemudian dia pun menyanggah, “mana saksi-saksi yang engkau maksudkan? disini tiada sesiapa melainkan aku dan suaramu sahaja.”


Jawab malaikat, “Inilah saksi-saksimu…”


Tiba-tiba mata berbicara,“Saya yang memandang,”


disusuli dengan telinga,“Saya yang mendengar perkara itu”


Hidung pun tidak ketinggalan,“Saya yang mencium”


Bibir pun mengaku dengan slumbernye,“Saya yang merayu”


Lidah menambah dengan berani,“Saya yang menjilat dan menghisap”


Tangan tanpa malu meneruskan,“Saya yang meraba dan meramas”


Kaki pula menyusul,“Saya yang berjalan dan berlari semasa itu”


“Nah kalau dibiarkan kesemua anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu,” ujar malaikat. Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahnya lagi. Ia berputus asa dan amat berduka kerana sebentar lagi ia akan dihumban ke dalam neraka jahannam.. Padahal ia amat berharap agar segala perbuatan jahatnya dapat diselindungi. Tatkala dia sedang dilanda kesedihan, tiba-tiba terdengar satu suara yg amat lembut dari sehelai bulu mata berbunyi, ” Saya pun ingin mengangkat sumpah untuk menjadi saksi dalam perkara ini.”


Malaikat menjawab dengan tenang,“Silakan wahai bulu mata”


“Terus terang sahaja, menjelang ajalnya pada satu malam yang hening, aku pernah dibasahi dengan juraian air mata penyesalan mengenangkan segala perbuatan keji yang telah dilakukan. Bukankah rasulnya telah berjanji, apabila ada seorang hamba yang ingin bertaubat, walaupun sehelai bulu mata sahaja yg dibasahi dengan air mata, demikian itu diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka, saya sehelai bulu mata, berani tampil sebagai saksi bahawa dia telah bertaubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan.”


Dengan kesaksian bulu mata itu, orang tersebut dibebaskan dari neraka dan segera dihantar ke syurga:


“Lihatlah hamba Allah ini masuk syurga kerana pertolongan bulu mata.., maka perbanyakkanlah kita dengan bertaubat dan tangisilah dosa-dosa yang telah kita lakukan dengan air......janganlah kita berputus asa dengan Rahmat Allah....sesungguhnya Dia Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
?

msj seorang kekasih kpd kekasihnya...

msj seorang kekasih kpd kekasihnya.....

permpuan: awk,nape awk x penah ajak sy tengk wayang,kuar jalan2,macam pasangan lain?

lelaki: saje....

perempuan:saje? awk malu ke nk kuar ngan sy?

lelaki: mana ada....

perempuan: nape kita tak penah gayut malam2 macm pasangan lain?

lelaki: sebab sy nk jimat kredit.....

perempuan: sampai hati awk....nape kwn sy panggil kekasihnya ''sayang'' tapi awk tak pernah pun panggil saya ''sayang''?

lelaki: geli la perkataan tu....

perempuan tersebut terus merajuk selepas membaca ayat2 kekasihnya...beberapa minit kemudia dia menerima satu msj...

lelaki: sy tak penah ajak awk kuar tngk wayang n jalan2 sbb ti bila kita dh kawin,awk takkan rasa boring nak kuar ngan sy...dan sy nak saat tu nanti menjadi kenangan kita yang paling romantik dlm hidup sy.....saya x nak gayut ngan awk mlm2 bukan sebab sy nk save k dit ke ape tapi sy tak sy hanyut dgr suara merdu awk,biarlah sy mendengarnya pada malam pertama kita nanti supaya sy akn lebih menghargainya....sayaa tak panggil awk sayang bukan sy geli nak panggil tapi biarlah sy panggil awk ''sayaag'' bila kita jadi suami isteri nanti kerana awk takkan rasa bosan mendengarnya,dan dpt menjaga hati saya dari tergoda....saya sangat mencintai awk dan sy janji suatu hari nanti awk akan merasai ape yg orng lain rasa sekarang setelah kita sah menjadi suami isteri....

perempuan: sambil menangis(terima kasih bakal suamiku)aku sangat menyintaimu.....

Rabu, 28 Disember 2011

kHaS UtK NaJiHaH yG TrInGiN SgT2 Nk Taw...

kalau la tba2 ada sorg china dtg kpd kamu dn tya kmu 3 soalan ;
1) npa lu bca al-quran dlm bahasa arb sdgkan ada translate dlm bhsa melayu, lg la senang dn faham..
2) mcm mna nk tau kebenaran Islam..
3) kalo gua minat kat agama Islam mcm mna lu nak buktikan ALLAH e2 wujud..
agak2 .. apa yg anda nk jwb.... 
SELAMAT BERFIKIR..


jawapan nya....
1 : Mmg Al Quran tu dari bhsa arb , tp kna ade translate bhsa melayu,bnyk org xthu bhsa arb ni, kalau bace dlm bhsa melayu ? Mmg xsma ,len bunyinya .maka itu la translate taw.

2 : kbnrn islam dari segi kprcyaan - prcye kpd nabi, Allah dn Quran .dari situ mrka akn prcye yg trsurat ,mrka akn kaji dlm isi quran trsebut dari segi sainsnya .

3 : Allah itu wujud ,sbb itu Allah xnmpk ,kalau ALLAH tu nmpk apa akn jd ? Akn musnah Alam ini - Allah maha kuasa lagi maha tggi - tiada tuhan slain Allah. Tuhan mrka nmpk tp Allah kte xnmpk - itu kehbtn kte - tuhan kafir nmpk kenapa ? Sbb tuhan dye buat sendiri - iblis - ,sembh pahala..

ni dripada jawapan aiman adnan...jom kita lihat...acewaaahhhh......

1 : knapa x baca lam bahasa melayu? kerana itu hanya utk memudahkan umat islam mutakhirin memahami isi al-quran. dan diwajibkan setiap umat islam membaca dalam bahasa arab ketika sembahyang dan tidak sah sembahyang klu ayat alquran dibaca dalam alih bahasa. termasuk juga kepada mualaf yg bru masuk islam mereka digalakkan membacanya dalam bahasa arab dan diringankan kepada mereka utk membacanya dalam alih bahasa ketika sembahyang sekiranya mereka tidak tahu membacanya dlm bahasa arab dan diwajibkan kepada mereka melatih diri utk membacanya dalam bahasa arab.dan sekiranya telah mahir membacanya dalam bahasa arab mereka wajib membacanya dalam bahasa arab ketika sembahyang....sekian.....

2 :
macam mana nak tahu kebenaran islam?dengan menggunakan anugerah aqal yg diberikan oleh allah kepada kita utk mengkaji segala apa yang diciptakannya di dunia ini. terbukti pada masa kini contohnya: proses kajadian manusia diceritakan dalam alquran yg diturunkan 1400thn dahulu dan apabila dikaji oleh para saintis dan ilmuwan barat ternyata benar-benar belaka,sedangkan ianya telah diceritakan dalam alquran yang diturunkan 1400thn dahulu dimana pada masa itu tidak ada alatan canggih yg digunakan oleh para tabib untuk mensahihkan perkara tersebut....dan terbukti pada masa kini....setelah dikaji oleh ilmuwan dan para saintis barat dan mereka terpegun dengan al-quran .....dan terbuktilah bahawa agama islam itu benar.....

3 : macam mana nak buktikan ALLAH itu wujud? allah itu memang wujud.....dan hanya kita sebagai hamba yg lemah tidak boleh melihat akan ALLAH.....terdapat banyak benda dalam alam ini wujud tapi kita tdk boleh melihatnya contohnya: manis dalam susu ianya memang ada tetapi kita tidak boleh memperlihatkannya sebaliknya kita boleh merasakannya. begitu juga dengan ALLAH kita tidak boleh memperlihatkannya tetapi kita boleh merasakan akan kewujudannya......sekian.....


sekian shja yg hnya ana dpt menolong najihah yg sdg berada dlm kesusahan mencari jawapan itu...najihah baca lek lok...!!!